Цар Футбол и електронните спортове

 

Възходът на електронните спортове в последните години е наистина забележителен – през миналата година те бяха официална част от програмата на Азиатските игри, а в последно време възможността да бъдат включени в олимпийските игри изглеждат все по-реалистични. Големият интерес върви и със сериозно внимание от страна на спонсорите, за което говори фактът, че на световния турнир по Dota 2 през 2021 г. са раздадени над 40 млн. долара. Някои футболни клубове вече се ориентираха и към тази ниша, стремейки се да привличат нови почитатели (според изследвания средната възраст на футболните фенове на английската Висша лига е 42 години, а тази на електронните спортове – 26). Ето кои са най-известните примери в това отношение:

Англия

Първият клуб от Родината на футбола, който посегна към новата мода бе Уест Хем. През 2016 г. те подписаха договор с Шон Алън, известен с никнейма Dragonn, който ги представяше на турнири по „ФИФА“. Сътрудничеството очевидно е било ползотворно, след като той завърши втори на Интерактивното световно първенство и получи номер на играч от първия отбор – 50 (понастоящем той се носи от защитника Харисън Ашби). Манчестър Сити мина една стъпка напред, осъществявайки своеобразен трансфер – Маркус Йоргенсен – ExpectSporting от Брьондби бе привлечен, за да направи тандем с Киърън Браун – Kez за Футболната лига на Esports. Гражданите разшириха своя обхват, взимайки през 2021 г. 16-годишният американец Ейдън Монг, който ги представяше на турнир по Fortnite Battle Royale. Манчестър Юнайтед също се намеси в голямата игра, като „червените дяволи“ дори направиха така, че „Адидас“ и „Шевролет“ направиха отделни спонсорски договори с техния отбор по електронни спортове.

Италия

В истинския футбол Монца на Валентин Антов може и да се радват на място в средата на таблицата в Серия А, но при електронните спортове са най-сериозния тим на Апенините. Дуото Рафаеле Качапуоти – Ренцо Параве са съответни 12-ти и 44-ти в Европа на Playstation, когато се присъединяват към електронния тим. През 2021 г. те достигат полуфинал на Световното първенство по „ФИФА“, което е повече от респектиращо.

Германия

И тук стигаме до разминаване между реалния и виртуалния футбол – в Бундеслигата Шалке 04 играе ролята на брашнян чувал за конкурентите, докато електронния им тим достига до 12-то място в класацията на „ФИФА“. Тим Швартман, Юлиус Кюле и Джо Хелман също като колегите им от Монца достигнаха полуфинал в електронния Мондиал през 2021 г. При РБ Лайпциг успехите в двете направление вървят ръка за ръка, като те достигат 2 финала във Виртуалния голям финал на Бундеслигата. Техният състезател Умут Гюлтекин е 17-ти в Европа на „Плейстейшън“. Усилията на Байерн пък са насочени върху Pro Evolution Soccer.

Други

Швейцарският Базел отстъпи хегемонията в страната на часовниците, шоколадите и банките на Йънг Бойс, но на електронния терен е водещ отбор в цяла Европа. Техният отбор е на 7-мо място в ранглистата на „ФИФА“ и имат полуфинал на Световното клубно първенство на тази игра. Сред звездите на тима са бразилецът Мигел Де Асис Биляр и местните играчи Лука Болер  и Леандро Курти. Добри думи заслужава и Бешикташ, който има отбори в 10 различни игри, сред които Aces High, League of Legends и Counter-Strike: Global Offensive. Свои отбори сериозно развиват Аякс и ПСЖ, а вече се говори и за изцяло дамски отбори и турнири по подобие на женския футбол.

 

Автор: Теодор Борисов