Шоуто, наречено Супербоул

 

В ранните часове на 13 февруари предстои най-голямото зрелище в американския футбол – 57-то издание на Супербоул. На стадион „Стейт Фарм“ в Глендейл, Аризона, един срещу друг ще се изправят шампиона в Американската футболна конференция Канзас Сити Чийфс и победителят в Националната футболна конференция Филаделфия Ийгълс. Именно създателят на Чийфс Ламар Хънт (първоначално франчайзът се казва Далас Тексанс) първо употребява термина Супербоул, за който ще твърди, че е останал в главата му заради едноименната играчка, използвана от неговите деца. Тимът от Канзас е шампион в надпреварата за 1969 и 2019 г., а освен това има още 2 загубени финала. „Орлите“ пък триумфираха през 2017 г., а два пъти са се оказвали на губещата страна. Преди да разберем кой ще бъде носител на трофея „Винс Ломбарди“ (наречен така на името на треньора, извел Грийн Бей Пакърс до успех в първите две издания), нека надникнем в историята на надпреварата.

Рекордите

Питсбърг Стийлърс и Ню Инглънд Пейтриътс са лидери по брой спечелени отличия – по 6, като „патриотите“ имат цели 5 загубени финала, докато при някогашния Питсбърг Пайрътс те са само 2. Абсолютната легенда на надпреварата е куотърбека Том Брейди, който е печелил отличието 7 пъти и 5 пъти е определян за най-полезен играч в мача. Всичко това се случва с екипите на Пейтриътс и Тампа Бей Бъканиърс, като последният му триумф е на впечатляващите 43 години и 199 дни. Що се отнася до арената на големия сблъсък, той най-често се е състоял в Маями (11), следван от Ню Орлиънс (10) и Лос Анджелис (8).

Голямото шоу

Неизкушените от американския футбол също следят двубоя заради шоупрограмата, която го съпътства. Срещата е предшествана от връчването на индивидуални призове, примесени с изпълнението на „Lift Every Voice and Sing“, „America the Beautiful“ и националният химн „The Star-Spangled Banner“. Кулминацията е на почивката, когато шоу изнася някоя голяма музикална звезда. Естествено, не липсват и скандали – през 2004 г. случайно или не по време на изпълнението на песента му „Rock Your Body“ Джъстин Тимбърлейк откъсва част от горнището на Джанет Джексън и по този начин се вижда една от нейните гърди. През миналата година организаторите взривиха публиката с присъствието на хип-хоп легендите Доктор Дре, Снуп Дог и Еминем, които направиха спиращо дъха шоу с колегите си Мери Джей Блайдж, Кендрик Ламар, 50 Сент и Anderson .Paak. В тазгодишното издание се очаква Риана да бъде хедлайнер на шоуто, което гарантира много емоции.

Пари, пари

Цифрите показват, че миналото издание на Супербоул е наблюдавано от 112,3 млн. души само по телевизията (ако добавим и различните мултимедийни платформи говорим за 208 млн.), което автоматично го превръща в сериозна хапка за рекламодателите. Ако искате да имате свой 30-секунден клип на почивката ще трябва да заплатите съвсем „скромна“ сума – между 6,5 и 7 млн. долара. За сравнение – в първото издание на надпреварата тарифата е била 37 500 долара. За десети път в историята си FOX се сдоби с правата на Супербоул, които са разпределени между нея, ABC, NBC и CBS чак до 2034 г. За първи път от години „Пепси“ няма да бъде основен рекламодател, след като Apple Music сключи договор срещу 50 млн. годишно, а редица традиционни участници в рекламния спот също са решили временно да се оттеглят, което веднага освобождава място за други желаещи.

Всички коефициенти за Супербоул може да откриете тук.

 

Автор: Теодор Борисов