Легендарното Джиро д‘Италия

На 4 май във Венария Реале ще бъде даден старта на едно от най-престижните колоездачни състезания в света – Джиро д‘Италия. В продължение на три седмици участниците ще преминат през 26 етапа, а победителя ще стане носител на традиционната розова фланелка. За своите досегашни 106 издания надпреварата предлага множество интересни моменти, които са допринесли за нейния текущ статут.

Малко история

Появата на колоездачната обиколка на Италия през 1909 г. се дължи на голямото съперничество на вестниците „Кориере дела сера“ и „Гадзета дело спорт“. Първият успешно организира дебютното автомобилно рали в страната през 1901 г. и вече насочва поглед към спорта на две колела. Научавайки за това, работещия в розовия вестник Тулио Моргани изпраща телеграма до главния редактор Емилио Костаманя и отговорника за колоезденето Армандо Куне, с което иска да привлече тяхното внимание и предлага организирането на Обиколка на Италия. Първоначално идеята му е посрещната скептично заради нуждата от прекалено голямо финансиране, но след пробните състезания Джиро ди Ломбардия и Милано – Сан Ремо те разбират колко голям потенциал има тя. Започва кампания за събиране на средства из цялата страна, в която дарения прави дори конкурентния „Кориере дела сера“. Така на старта на 13 май 1909 г. се явяват 127 колоездачи, а победител става Луиджи Гана. Всички парични награди за участниците са дадени от казиното на Сан Ремо. До 1950 г. надпреварата е печелена само от местни състезатели, като успехите на Алфредо Бинда и Джино Бартали се използват от режима на Мусолини за пропагандни цели редом с тези на националния отбор по футбол. През 1933 г. за пръв път е представена специална фланелка, връчваща се на най-добре представилите се в планинските етапи – първоначално зелена, сега синя. След това се появяват цикламената фланелка, даваща се на колоездача с най-много точки и бялата, отиваща при най-добрия млад състезател до 25 години. Макар да говорим за колоездачната обиколка на Италия, през годините етапи се провеждат в 12 други държави, включително Монако и Ватикана. Във втората половина на 40-те години такъв има и в Свободна територия Триест, въпреки че по това време тя е със статут на подмандатна територия на ООН, която впоследствие ще бъде поделена между Италия и Югославия.

Рекордите

Трима състезатели са печелили Джиро д‘Италия по 7 пъти – споменатия вече Алфредо Бинда, Фаусто Копи и белгиеца Еди Меркс. В чест на Копи, който със своите 20 години и 268 дни все още е най-младият победител в надпреварата, е кръстена и най-високата точка, през която ежегодно минават участниците в надпреварата. Джино Бартали също е със 7 успеха, но в надпреварата при катерачите. Имащият сериозни успехи в спринта Марио Чиполини пък записва най-много етапни победи – 42. Изданието през 2009 г., провеждащо се един век след първата надпревара, пък спокойно може да бъде обявено за най-допингираното, тъй като подгласниците на Денис Меншов Данило ди Лука и Франко Пелицоти, Тадей Валявец и Ланс Армстронг впоследствие биват уличени в употреба на забранени вещества и резултатите им са анулирани. През 2015 г. пък за пръв път в Джиро д‘Италия участва българин. Николай Михайлов участва в общо 19 етапа и завършва на 129-о място в генералното класиране.С най-големи шансове за краен успех преди началото на тазгодишната надпревара е словенецът Тадей Погачар, следван от родения в Уелс Герант Томас и французина Ромен Барде.

Всички коефициенти за Джиро д‘Италия може да откриете тук.

Автор: Теодор Борисов